Her
y�l 8-9 bin ki�inin �l�m�ne, y�z binlerce ki�inin yaralanmas�na ve
katrilyonlarca liral�k maddi hasara neden olan trafik kazalar�
g�ndemdeki yerini korumaktad�r. �lkemiz i�in vahim olan, ta��ma
miktarlar� ile mukayese edildi�inde di�er geli�mi� �lkelere g�re
�l�m ve yaralanmalar�n neredeyse 8-10 kat olmas�d�r. Bu durum,
�lkemizi trafik g�venli�i y�n�nden en k�t� olan �lkeler aras�na
sokmaktad�r. Asl�nda sorun �e�itli vesilelerle yeterince ortaya
konmu�tur.
1995 TBMM Ara�t�rma Komisyonu Raporu, 1995 y�l�nda
Cumhurba�kanl���'nca yapt�r�lan bir incelemenin sonu� raporu, Yollar
T�rk Milli Komitesi'nin 1994 tarihli raporu, 8. Be� Y�ll�k Kalk�nma
Plan� kapsam�nda �al��an ilgili �zel ihtisas komisyonunun raporu,
2000 y�l�nda konu ile ilgili olarak kurulan TBMM Ara�t�rma Komisyonu
Raporu, Trafik G�venli�i Y�ksek Kurulu'nun 1997, 1998 kararlar� ve
buna benzer dok�manlar ba�vurulabilecek �nemli kaynaklar, uygulama
i�in nispeten yeterli dok�manlard�.
Art�k yeni ve bilinmeyen fazla bir �ey kalmam��t�r. ��, elde bulunan
birka� rapordan bilinen �eyleri al�p, istatistiki bilgileri
g�ncelle�tirerek yeniden rapor yapmak durumuna gelmektedir. Zamanla
baz� kazan�mlar olmu�, al�nan kararlar�n baz�lar� hayata ge�irilmi�,
ancak esasa y�nelik fazla bir geli�me olmam��t�r.
Asl�nda konu en �st seviyede de ele al�nm��t�r. Karayolu Trafik
G�venli�i Y�ksek Kurulu, Ba�bakan'�n ba�kanl���nda 8 bakan, Jandarma
Genel Komutan�, DPT M�ste�ar�, 2 genel m�d�rden olu�maktad�r.
B�t�n bunlara ra�men trafik kazalar� �lkemizin �nemli sorunlar�
aras�nda yerini almaya devam etmekte olup, bu konuda g�nl�k
politikalar yerine ulusal stratejiler, hedefler, uzun, orta ve k�sa
vadeli planlar ortaya konmaz ve uygulamalar bu y�nde geli�mez ise
g�ndemden d��meyecektir.
Trafik g�venli�inde neden iyile�me olmamaktad�r?
Yukar�da say�lm�� olan dok�manlar�n t�m�nde pek �ok neden say�lm��,
��z�m �nerilmi�, ancak bunlar yeterince hayata ge�irilememi�tir.
�lke ger�ekleri, kaynaklar, uygulay�c�lar, kullan�c�lar tespit
edilmi� olan ��z�m �nerilerinin t�m�n� uygulamaya haz�r de�ildir.
T�m �nerileri ayn� anda ele alamayaca��m�za g�re bir �ncelik s�ras�
belirlenmelidir. Bu �ncelik s�ras�na g�re uygulamaya konan belli
ba�l� hususlar�n di�er sorunlar �zerinde de olumlu etkisi
olaca��ndan mutlaka baz� sorunlar kendili�inden ortadan kalkacak
veya belirli oranda hafifleyecektir. Baz� kararlar al�nm�� ancak
al�nan kararlar�n;
1- Mali portresi nedir?
2- Teorik olarak do�ru olsa dahi pratikte ger�ekle�mesi m�mk�n
m�d�r?
3- Kararda kimlere ne g�rev verilmi�tir, etkilenecek taraflar belli
midir? Ger�ekle�memesi durumunda kim sorumlu olacakt�r?
4- Hangi zaman ve eylem plan�na ba�lanm��t�r?
5- Gerekli kaynak bulunabilmi� midir?
gibi sorular�n�n cevab� ba�tan verilmedi�i i�in kararlar
uygulanabilir olmaktan uzak kalm��t�r. �e�itli idari ve teknik
uygulamalar�n detaylar�nda baz� problemler mevcuttur. B�t�n bunlar
bizi bir noktaya getirmektedir. O da konuya bilimsel yakla��md�r.
Konu ile ilgili olarak bilimsel temele dayal� hedef, strateji,
planlar belirleyecek bir kurum yoktur. Bu ama� i�in �al��anlar
yetersiz, ba�ka ba�ka ihtisas kurumlar�n�n maiyetinde ve kaynaktan
yoksun durumdad�r. Baz� �niversitelerin �abalar� belirli bir
�izginin �zerine ��kamamaktad�r.
1998-2002 y�llar� aras�nda �lkemizde uygulanmakta olan D�nya Bankas�
destekli Trafik G�venli�i Projesi kapsam�nda dan��man olarak �al��an
�sve� Swerod firmas�n�n haz�rlad��� ve �n�m�zdeki g�nlerde kamuoyuna
sunulacak olan nihai raporda yer alan olmazsa olmaz yedi �neriden
���:
Trafik g�venli�i konusunda kapsaml� �niversite e�itiminin g��lendirilmesi
ve trafik g�venli�inden sorumlu personel i�in �zel kurslar
d�zenlenmesi.
" �lke �ap�nda kapsaml� ve g�venilir bir trafik g�venli�i veri
taban� olu�turulmas�
" Uygulamal� trafik g�venli�i ara�t�rma ve geli�tirme (AR-GE)
�al��malar� i�in ulusal bir merkez kurulmas�
gibi bir bilimsel yap�n�n organizasyonunu tan�mlayan �nerilerdir.
2002 y�l�n�n may�s ay�nda ger�ekle�ecek olan kongre, trafik
g�venli�inde bilimsel yakla��ma katk� sa�layaca�� gibi konular i�in
bilimsel bir platform da te�kil edecektir.
Yukar�da s�z konusu edilen proje kapsam�nda haz�rlanan rapordaki �ok
say�da �neriden biri de iki y�lda bir uluslararas� kongre, her y�l
kongre, panel vb. etkinlikler d�zenlemektir. Kongrede �nemli
hususlardan birini uluslararas� olmas� nedeniyle trafik g�venli�i
sorunlar�n� �nemli �l��de ��zm�� olan deneyimli �lkelerden kat�lacak
ki�i ve kurulu�lardan yararlanmak olacakt�r.
Kongrenin, �lkemizin �nemli sorunlar�ndan birinin ��z�m�ne katk�
sa�lamas�n� temenni ediyorum. |