NEDEN TRAF�K KONGRES� ve FUARI?

 


 

 

2000 y�l� verilerine bak�ld���nda ara� say�s� 9.544.868 olan T�rkiye'de bu say�n�n da son derece d���k oldu�u g�r�lmektedir. Say�n�n d���k olmas� �zellikle can kayb�n�n y�ksek oldu�u kazalar�n fazlal���n� engelleyememektedir. Burada y�k ta��mac�l���nda kullan�lan a��r tonajl� ara�lar�n (Kamyon+�ekici+Tanker) -ki genel ara� say�s�na oran� % 9 mertebesindedir- �nemli rol oynad��� kaza istatistiklerinden kolayca anla��labilmektedir. Ad� ge�en ara�lar�n kazaya kar��ma oran� % 7, �l�ml� kazaya kar��ma oranlar� ise % 45.5'lere kadar t�rmanmaktad�r. 1999 y�l�nda �l�mlerin yakla��k yar�s�na bu ara� grubu neden olmu�tur. Ara�lar�n d���k standard�, aktif ve pasif g�venlik sistemleri bak�m�ndan olduk�a yetersiz olmas�, a��r� y�kleme konusundaki yasal ve yasal olmayan uygulamalar kazalarda can-mal kay�plar�n�n artmas�nda �nemli rol oynamaktad�r. Ara� muayenesi konusundaki yetersizlikler bu konuda en �nemli unsurlardan birini olu�turmaktad�r.

Trafikte insan unsurunun �nemi bilinen bir ger�ektir. On �� milyonu a�an s�r�c� belgesine sahip ki�i ile yaya ve yolcu olarak trafikte rol alan �ok say�daki insan, t�m bunlar�n e�itimi, trafik bilincinin olu�turulmas� genel anlamda e�itim eksikli�i ve kent k�lt�r�n�n tamamlanamam�� olmas�, trafik probleminin ��z�m�n� zorla�t�ran en �nemli fakt�r olarak kar��m�za ��kmaktad�r. Mevcut Karayolu Trafik Kanunu, �nemli yenilikler getirmi� olmas�na kar��n eksiklikleri de bulunmaktad�r. Tek beygirle �ok beygir aras�ndaki �nemli farkl�l�klar�n alg�lanmas�ndaki eksikliklerin giderilmesi en �nemli konu olarak �n�m�zde durmaktad�r.

Trafik kazalar�n�n azalt�lmas�, �zellikle can kay�plar�n�n en aza indirilmesi konusunda son y�llarda g�sterilen �abalar ve elde edilen olumlu geli�meler ivme kazand�rmak, bu alanda geli�mi� toplumlara ula�abilmek konusunda g�sterilen bir �aba olmak �zere ilki 25-27 Nisan 2001 tarihlerinde Ankara'da Gazi �niversitesi ile Emniyet Genel M�d�rl��� taraf�ndan ortakla�a d�zenlenen "Trafik ve Yol G�venli�i Kongresi" ulusal d�zeyde yap�lm�� ve de�i�ik konularda 100 bildiri s�zl�, 50 bildiri de poster olarak sunulmu�tur. Bu kez 8-12 May�s 2002 tarihlerinde Forum Fuarc�l�k ve Geli�tirme A.�. ile birlikte "Uluslararas� Trafik ve Yol G�venli�i Kongresi ve Fuar�" olarak d�zenlenen bu aktivitede; genel anlamda insan, ara� ve yol fakt�rleriyle ilgili olarak; ula��m politikalar�, trafik t�bb�, trafik psikolojisi, bilimsel ve teknolojik geli�melerin trafi�e katk�s�, trafik hukuku, planlama, �evre ve ya�am kalitesine etkisi, sigorta, yatay ve d��ey i�aretlemede yenilikler, sinyalizasyon, ak�ll� ula��m sistemleri, medyan�n trafik bilincinin olu�turulmas�ndaki rol�, e�itim, denetim m�hendislik vb. trafikle ilgili t�m konularda yap�lan �al��malar�n sonu�lar�n� sunulaca�� ve tart���laca��, halk�n etkin olarak kat�l�m� yan�nda konuyla ilgili herkesin yer alaca�� bir platform olmas� planlanmaktad�r.

Konuyla ilgili olanlar� kongre ve fuara kat�lmaya �a��r�rken, eme�i ge�enlere te�ekk�r eder, sayg�lar sunar�m.

Gazi �niversitesi
Fen Bilimleri Enstit�s�
Trafik Planlamas� ve Uygulamas� Ana Bilim Dal� Ba�kan�

T�rkiye, bug�n kadar uygulanan ula��m politikalar�, sosyo-k�lt�rel ve sosyo-ekonomik �zelliklerinden kaynaklanan nedenlerden dolay� normalin �ok �st�nde seyreden b�y�k bir trafik problemi ile kar�� kar��ya bulunmaktad�r. Can kay�plar� konusunda Emniyet Genel M�d�rl��� verileri; y�ll�k kayb�n hastanede �lenler dahil edildi�inde 7 bin 500'e ula�t���n� g�stermektedir. Son y�llarda yap�lan �al��malarla �an kayb�nda g�receli bir azalma kaydedilmekle birlikte ad� ge�en rakamlar�n kabul edilebilir s�n�rlar�n �ok �st�nde oldu�u a��kt�r.

T�rkiye, y�k ta��mac�l���nda % 87 ve yolcu ta��mac�l���nda % 95 oran�nda karayolunu tercih eden nadir �lkelerden biridir. Bunun yan�nda, karayolu a�� 1000 km�'ye d��en yol uzunlu�u olarak kar��la�t�r�ld���nda yakla��k 62.672 km toplam yol uzunlu�u ise (1000 km otoyol, geri kalan� ise devlet ve il yollar�) Avrupa �lkelerinin 1/3'� d�zeyinde kalm��t�r. Buradan da a��k�a g�r�ld��� gibi ezici bir a��rl�kla karayolunun tercih edilmesi, ayn� zamanda karayolunun ihmal edilmesini de engellememi�tir. Standartlar� ve yatay d��ey i�aretleme a��s�ndan yetersizlikleri bulunan karayolu a�� �ok say�daki kaza kara noktas�n� da b�nyesinde bulundurmaktad�r.